Grupy • FAQ • Rejestracja • Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Odpowiedz do tematu Prośba o pomoc
Autor Wiadomość

Gość

Wysłany: Sro 19 Maj, 2010 13:11   Prośba o pomoc

Witam,

czy ktos obeznany moglby mi powiedziec jak nalezy opisac punkty:

a) przygotowanie pracownika
b) przygotowanie sprzętu i opakowań recepturowych
c) przygotowanie miejsca pracy i wag

Chodzi mi o to co dokladnie trzeba pisac gdy w recepcie nie ma antybiotykow oraz co trzeba pisac gdy są i recepte trzeba wykonac na stole z nawiewem laminarnym...

Z gory dziekuje i pozdrawiam.

 
     

Gość

Wysłany: Sro 19 Maj, 2010 13:41   

Codeini phosphatis 0,3
ephedrini hydrochloridi 0,2
Tusipec
Pini sir
Lig. pectoralis aa ad 150
DS. 3* dziennie łyzeczke
dziecko lat 8
POMOZE KTOS???

 
     

Gość

Wysłany: Sro 19 Maj, 2010 19:12   

malinka888 napisał/a:
Codeini phosphatis 0,3
ephedrini hydrochloridi 0,2
Tusipec
Pini sir
Lig. pectoralis aa ad 150
DS. 3* dziennie łyzeczke
dziecko lat 8
POMOZE KTOS???


malinka888 napisał/a:
Rp


[ Dodano: Sro 19 Maj, 2010 13:40 ]
PILNIE POTRZEBUJE POMOCY W OBLICZENIACH I WYKONANIU:
Codeini phosphatis 0,3
ephedrini hydrochloridi 0,2
Tusipec
Pini sir
Lig. pectoralis aa ad 150
DS. 3* dziennie łyzeczke
dziecko lat 8
POMOZE KTOS????


Codeini phosphatis 0,3
Ephedrini hydrochloridi 0,2
Tussipect
Pini sir.
Lig. pectoralis aa ad 150
ds. 3* dziennie łyzeczke
dziecko lat 8

Skład Tussipect:
Thymi extractum fluidum 10,0
Saponinum 0,023
Acidum benzoicum 0,2
Ephedrinum hydrochloridum 0,07
Liquor ammonium primulinatum 0,008
Saccharum crustalicum 52,0
Ethylum hydroxybenzoicum 0,1
Aqua pufificata ad 100,0

Skład Liquor pectoralis:

Syrop prawoślazowy 22,5
Woda destylowana 123,75
Krople anyżowe 3,75

Skład syropu Pini:
Pini extractum fluidum 6,60
Chelidoni extractum fluidum 0,16
Anisi tinctura 1,0
Calcii lactates 1,0
Codeini phosphas 0,05
Acidum phosphoricum 0,25
Saccharum 62,0
Aqua ad 100,0

Obliczam ilość Tussipect, Pini sir., Liquor pectoralis:
(150,0 – 0,3 – 0,2) : 3 = 49,83

Obliczam ilość składników do otrzymania Liquor pectoralis w ilości 49,83:
Syrop prawoślazowy:
22,5 – 150,0
x – 49,83
x = 7,47

Woda destylowana:
123,75 – 150,0
x – 49,83
x = 41,11

Krople anyżowe:
3,75 – 150,0
x – 49,83
x = 1,25

Obliczam masę 1 łyżeczki preparatu:
2,5 – proszek (0,3 + 0,2 = 0,5)
6,0 – syrop (49,83(tussipect) + 49,83(syrop sosnowy) + 7,47(syrop prawoślazowy) = 107,13)
5,0 – woda (roztwór wodny) (41,11)
4,0 – nalewka (roztwór alkoholowy) (1,25(krople anyżowe))

(2,5*0,5) + (6,0*107,13) + (5,0*41,11) + (4,0*1,25) : 150,0 = 5,7 – masa 1 łyżeczki

Sprawdzam dawki fosforanu kodeiny:
FP – max jedn. = 0,12
Ddj = 8/24 * 0,12 = 0,04

FP – max dobowa = 0,3
Ddd = 8/24 * 0,3 = 0,1

Obliczam dawkę fosforanu kodeiny:
- obliczam ilość fosforanu kodeiny w syropie Pini:

0,05 – 100,0
x – 49,83
x = 0,0249

- obliczam ilość fosforanu kodeiny w całym preparacie:
0,0249 + 0,3 = 0,3249

- jednorazową:
0,3249 – 150,0
x – 5,7
x = 0,019 – dawka nie została przekroczona, ponieważ dawka jednorazowa dla 8-letniego dziecka wynosi 0,04

- dobową:
0,019 * 3 = 0,057 - dawka nie została przekroczona, ponieważ dawka dobowa dla 8-letniego dziecka wynosi 0,1

Sprawdzam dawki chlorowodorku efedryny:
FP – max jedn. = 0,075
Ddj = 8/24 * 0,075 = 0,025

FP – max dobowa = 0,15
Ddd = 8/24 * 0,15 = 0,05

Obliczam dawkę chlorowodorku efedryny:
- obliczam ilość chlorowodorku efedryny w syropie Tussipect:

0,7 – 100,0
x – 49,83
x = 0,349

- obliczam ilość chlorowodorku efedryny w całym preparacie:
0,349 + 0,2 = 0,549

- jednorazową
0,549 – 150,0
x – 5,7
x = 0,021 – dawka nie została przekroczona, ponieważ dawka jednorazowa dla 8-letniego dziecka wynosi 0,025

- dobową:
0,021 * 3 = 0,063 - dawka została przekroczona, ponieważ dawka dobowa dla 8-letniego dziecka wynosi 0,05 - należy zredukować dawkę

0,05 / 3 = 0,017 – należy zredukować dawkę ch/h efedryny z 0,2 na 0,017.

WYKONANIE:
- odważam 41,11 wody rozpuszczam w niej 0,017 ch/h efedryny a następnie po całkowitym jej rozpuszczeniu 0,3 fosforanu kodeiny, mieszam do rozpuszczenia
- dodaję 7,47 syropu prawoślazowego
- dodaję 49,83 syropu tussipect
- dodaję 49,83 syropu złożonego sosnowego
- na końcu dodaję 1,25 kropli anyżowych
 
     

Gość

Wysłany: Sro 19 Maj, 2010 19:20   

chyba trocche sie nie zgodze z tym wykoniiem bo jezeli w recepcie wystepuja krople anyzowe to trzeba je dac na poczatku i odwazyc je odrazu do butelki razem z syropem sosnowych bo inaczej powstanie inerakcja (cos tam sie chyba wytraci)
 
     

Gość

Wysłany: Sro 19 Maj, 2010 20:07   

:)
Pomożecie jeszcze w tej recepcie:
Rp
Unguentum nitrofunazon 7,5
Acidi Borici
Balsami Peruviani aa 0,6
Lanolini
Parafini liq aa 20,0
w obliczeniach,wykonaniu
 
     

Ciekawa


Imiê: Ciekawa
Typ szko³y: fajny
Profil szko³y: ciekawy
Do³±czy³: dawno
Posty: 99
Sk±d: daleko

Wysłany:    


Testy teoretyczne CZERWIEC 2014 z rozwi±zaniami s± na stronie - sprawdz swój wynik egzaminu
www.testy.egzaminzawodowy.info

Arkusze praktyczne i przyk³adowe rozwi±zania zadañ s± na stronie
www.egzaminzawodowy.info

 
 

Gość

Wysłany: Czw 20 Maj, 2010 12:00   

A moze by tak zalozyc wlasny temat a nie spamowac w moim, bo tyczy sie on zupelnie czego innego.
 
     

Gość

Wysłany: Pon 31 Maj, 2010 18:05   

malinka888 napisał/a:
Codeini phosphatis 0,3
ephedrini hydrochloridi 0,2
Tusipec
Pini sir
Lig. pectoralis aa ad 150
DS. 3* dziennie łyzeczke
dziecko lat 8
POMOZE KTOS???


W obliczeniach tysi1989 są błędy m.in:

Dawka dobowa Efedryny z Rp została przekroczona bo wyniosła 0,063
należy ją skorygować i tak:
0,06-17,1( dobowa średnia masa łyżeczki)
x-150.0 x=0.53

0,53-0,349(ilość efedryny z tussipect)= 0,181 (zamiast 0.2 z Rp)
 
     

Gość

Wysłany: Sro 16 Cze, 2010 10:23   Re: Prośba o pomoc

borda napisał/a:
Witam,

czy ktos obeznany moglby mi powiedziec jak nalezy opisac punkty:

a) przygotowanie pracownika
b) przygotowanie sprzętu i opakowań recepturowych
c) przygotowanie miejsca pracy i wag

Chodzi mi o to co dokladnie trzeba pisac gdy w recepcie nie ma antybiotykow oraz co trzeba pisac gdy są i recepte trzeba wykonac na stole z nawiewem laminarnym...

Z gory dziekuje i pozdrawiam.


ja pisze zawsze tak:
rp bez antybiotyku:

przygotowuje sie do pracy:
zakladam bialy fartuch, wiaze wlosy, zakladam obuwie zmienne, sciagam bizuterie, myje i dezynfekuje rece, zakladam rekawiczki

przygotowuje stanowisko pracy :
myje wagi, szalki, loze, dezynfekuje srodkiem, sprawdzam prawidlowe ustawienie wag

przygotowuje utensylia:
np zlewki bagitki itp do tego komentarz: podczas przygotowania leku korzystan z wytarowanych naczyn

sprzet:
wagi elektroniczne: proszkowa, tarowa
mozdzierze, krazki pergaminowe itp

opakowanie leku:
butelka ze szkla oranzowego o poj 200,0 z dopasowana nakretka, opisana sygnatura+ etykiety dodatkowe, naklejam numerek kontrolny recepturowy

rp z antybitykiem:
przygotowanie sie do pracy:
zakladam jalowa odziez, przeznaczona do pracy w warunkach aseptycznych: fartuch z mankietami, czepek, maske na twarz, obuwie + reszta jw

przygotowanie stanowiska pracy: myje loze (boks ittp) wagi srodkiem p/bakteryjnym, wlaczam lampe uv na 30 min w celu wyjalowienia, wychodze z pomieszczenia.

utensylia: korzystan ze sterylnych naczyn, wczesniej przygotowanych. jesli w poleceniu bedzie zeby opisac metode steryulizacji to ja opisze, jesli nie bedzie to zostawiam tylko tak

sprzet: korzystan z jalowego sprzetu
opakowanie leku: jalowa butelka reszta jw

a Was jak uczyli???
 
     

Gość

Wysłany: Czw 17 Cze, 2010 09:51   

Czy moze ktoś podac mi wzory na obliczanie śr, masy kropli bo chyba sa dwa sposoby ? z góry dziekuje
 
     

Gość

Wysłany: Pon 21 Cze, 2010 22:35   

lala27 napisał/a:
chyba trocche sie nie zgodze z tym wykoniiem bo jezeli w recepcie wystepuja krople anyzowe to trzeba je dac na poczatku i odwazyc je odrazu do butelki razem z syropem sosnowych bo inaczej powstanie inerakcja (cos tam sie chyba wytraci)


Wykonanie jest w porządku, można przygotować też osobno (na początku) Liquor pectoralis pamiętając, żeby krople anyżowe dodać NA KOŃCU, gdyż są lotne, parują.
 
     

Gość

Wysłany: Nie 29 Maj, 2011 11:49   

Stop, stop tysia1989 podstawia 0,7 g efedryny zamiast 0,07 licząc ilość efedryny w syropie tussipect więc łacznie efedryny jest 0,2 g (Rec) i 0,034g z syropu razem 0,234 g i po obliczeniu w jednej łyzce : 150---- 0,234g to 5,7g zaweira x wyjdzie wam 8,93 mg co przy dawce dobowej max jedn równej 25 mg ( lub 16,667 jesli policzymy z Younga ) nie daje przekroczenia. Podobne dobowa : 26,7 mg zazywana w stosunku do 50 mg max --- DAWKI EFEDRYNY NIE SA PRZEKROCZONE .

a PROPOS ŁYZECZKI SREDNIEJ : MOZNA TO POLICZYC NIECO INACZEJ CHOC WYNIK JEST TAKI SAM: KODEINA I EFEDRYNa ROZPUSZCZAJĄ SIE W WODZIE WIEC WLICZE JE DO MASY LIQ PECTORALIS ( KTOREGO ŁYZECZKA WAZY 5, 125 G , KTO NIe wierzy NIECHAJ SPARWDZI ( 2,5/100 X 4 g + 15/100X 6 g + 82,5 /100x 5 g) = 5.125g )

srednia masa łyzeczki mieszanki : ( 49.8333+ 49,8333) /150 x 6 g + (0,2 + 0,3 + 49,833) /150 x 5.125 = 5.7 g Jelsi ktos przyjmie łyzeczke liquor pectoralis za równą 5 wyjdzie mu 5,66g. Ale na egzaminie jeszcze nigdy nie kazali liczyc sredniej lyzki , zawsze była podana , to zbyt trudne na standardowe zadanie technika. ELhaz
 
     

Ciekawa 


Imię: Ciekawa
Typ szkoły: fajny
Profil szkoły: ciekawy
Dołączył: dawno
Posty: 99
Skąd: daleko



Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

 Copyright 2008 FORUM EgzaminZawodowy.info
Korzystanie z forum oznacza akceptację Regulaminu i Polityki Prywatności || Kwalifikacje w zawodzie
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group template created by szpak  - recenzje mang