Grupy • FAQ • Rejestracja • Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Odpowiedz do tematu Notatki z lekcji
Autor Wiadomość

Admin 



Dołączył: 22 Lip 2008
Posty: 1860

Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010 17:24   

Tutaj można umieszczać notatki z lekcji z tego przedmiotu

 
 

Gość

Wysłany: Pon 13 Wrz, 2010 21:01   

METODY I ŚRODKI LECZENIA CELLULITU
Defekt kosmetyczny skóry nazywany cellulitem lub skórką pomarańczową jest stwardnieniem tkanki tłuszczowej, szczególnie na udach, pośladkach i biodrach. Właściwa medyczna nazwa to lipodystrofia, czyli nieprawidłowe rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, które występuje razem z obrzękowo-włóknistymi zmianami tkanki podskórnej. Skóra w tych miejscach jest nieestetyczna, gąbczasta, występują na niej charakterystyczne zgrubienia.
Rozróżnia się dwa rodzaje cellulitu:
Wodny- w każdym miesiącu życia od okresu dojrzewania, w ciele kobiety odkłada się rezerwa wody i tłuszczów, w celu przygotowania do ewentualnej ciąży. Woda i tłuszcze ulegają przesunięciu do zewnętrznej warstwy skóry i tkanki tłuszczowej. Pod koniec cyklu rezerwa ta jest usuwana. Cellulit powstaje na skutek zaburzenia rytmu hormonalnego.
Lipidowy- rozpoczyna się w głębokich warstwach skóry i tkance łącznej, gdzie znajdują się komórki tłuszczowe. Gromadzą one cukier i kwasy tłuszczowe tworząc z nich trój glicerydy, które po pewnym czasie ulegają rozpadowi. Jeśli proces ten ulegnie zakłóceniu, to cukier i kwasy tłuszczowe gromadzą się w komórkach powodując ich pęcznienie i powiększanie. Na powierzchni skóry tworzą się guzki określane jako skórka pomarańczowa. Mogą one uciskać zakończenia nerwowe powodując ból.
Do przyczyn powstawania cellulitu należą zaburzenia układu trawiennego, niewłaściwa dieta, nieprawidłowe funkcjonowanie pompy mięśniowej i tkanki łącznej, zaburzenia układu nerwowego, układu krążenia, uwarunkowania genetyczne i zaburzenia hormonalne. Na gromadzenie się cząsteczek tłuszczu i wody wpływa również depresja, stres i silnie przeżywane emocje.
Cellulit jest efektem niedostatecznego usuwania końcowych produktów przemiany materii, czyli wadliwego funkcjonowania układu limfatycznego, którego głównym celem jest transport i powtórne ich przetwarzanie. Bardzo istotną rolę pełni pompa mięśniowa, za pomocą której substancje znajdujące się w limfie są „przepompowywane” w obrębie organizmu.
Pierwsze oznaki choroby pojawiają się zwykle na zewnętrznej stronie ud i łatwo je rozpoznać przeprowadzając test podstawowy (obejmując fragment skóry za pomocą palców środkowych i kciuków). Skóra wykazuje małe zaciemnienie i lekkie nierówności. W drugim stadium cellulit można zauważyć nawet bez pomocy testu, przy dobrym oświetleniu. W trzecim stadium nierówności skóry są większe i widoczne gołym okiem, bez względu na oświetlenie. Choroba może rozprzestrzenić się na wewnętrzną stronę ud, skórę pośladków, bioder, brzucha, biust, zewnętrzną stronę ramion, a nawet twarz.
Bardzo ważną rolę pełni profilaktyka, do której zalicza się właściwą dietę, zdrowy tryb życia i właściwą pielęgnację.
Właściwa dieta polega na przyjmowaniu około 2,5 litra wody dziennie, zachowaniu proporcji między podstawowymi składnikami pokarmowymi, unikaniu alkoholu, kawy i papierosów. Wśród produktów zalecanych do spożycia można wymienić chude mięso, chude gatunki ryb, chude sery, maślankę, produkty zbożowe z mąki gruboziarnistej, ryż niełuskany, proso, soję, świeże warzywa i owoce, tłuszcze roślinne tłoczone na zimno, świeże zioła.
W zapobieganiu cellulitowi bardzo istotny jest ruch, który umożliwia właściwą pracę pompy mięśniowej.
Właściwa pielęgnacja obejmuje nacieranie ciała szorstką szczotką lub rękawicą, naprzemienne natryski zimną i ciepłą wodą, peeling. Konieczne jest stosowanie emulsji, kremów, balsamów, żeli do pielęgnacji ciała zawierających wyciągi z roślin leczniczych (bluszczu, kasztanowca, iglicy włoskiej, mniszka lekarskiego, alg morskich. Wskazane jest również stosowanie delikatnego masażu.
Leczenie cellulitu jest trudne, czasochłonne i długotrwałe. Pożądane efekty przynosi kombinacja różnych metod i środków. Przy ich doborze należy uwzględnić ogólny stan zdrowia pacjentki, gdyż niektóre choroby mogą stanowić przeciwwskazanie do stosowania danej metody.
Kosmetyczne metody leczenia cellulitu w początkowym okresie obejmują stosowanie kosmetyków wyprodukowanych na bazie roślin leczniczych, takich jak bluszcz, żywokost, arnika, miłorząb japoński, dziki mirt, aloes, cynamon, karczoch zwyczajny, nagietek lekarski, rumianek. Do substancji biologicznie czynnych wspomagających walkę z cellulitem należą również flawonoidy, glikozydy, witaminy, czarny muł, kofeina itd. Preparaty te poprawiają krążenie krwi, przyspieszają przepływ limfy i kontrolują odkładanie się tłuszczów. Mogą one występować w różnej postaci- kremów, balsamów, logionów, żeli itp. Kosmetyki mające za zadanie poprawić krążenie krwi wywołują uczucie ciepła i zaczerwienienie skóry. Pobudzają tkankę skórną i znajdujące się pod nią naczynia krwionośne, które pobierają więcej tlenu, powodując aktywniejszy przepływ bogatej w produkty odżywcze krwi. Preparaty te powinny być nakładane za pomocą rękawicy z grubego, szorstkiego sizalu lub szorstkiego tworzywa sztucznego. Na udzie nakłada się je cały czas do góry, poza pachwiną, i do środka, w kierunku dolnych części brzucha. Rozpoczynając od pośladków, należy kierować się nad biodrami i pachwiną, w kierunku dolnych części brzucha. Nakładanie kosmetyku łączy się z automasażem, który jednocześnie pełni funkcję autodrenażu, kieruje bowiem limfę we właściwym kierunku.
Nowością na rynku kosmetycznym są preparaty o działaniu fizycznym. Występuje tu połączenie działania mikrokryształów, które są stałymi magnesami, oraz systemu transportowego krwi. Powstałe między nimi pole magnetyczne powoduje „przyciąganie” krwi do powierzchni skóry poprawiając jej mikrokrążenie i wzmacniając ją.
Dyfuzja jonowa również należy do nowoczesnych metod zwalczających cellulit. Według tej metody powstanie choroby wynika z nierównomiernego rozkładu jonów w przestrzeniach wewnątrzkomórkowych, co prowadzi do odwodnienia komórek i nadmiernego uwodnienia przestrzeni zewnątrzkomórkowych (obrzęku). Taki rozkład płynów zaburza mikrokrążenie, wywołuje zmiany w komórkach i w efekcie cellulit. Dyfuzja jonowa przywraca równowagę wodno- elektrolitową w przestrzeniach wewnątrz- i zewnątrzkomórkowych oraz prawidłową przemianę materii.
Okłady parafinowe znajdują zastosowanie w miejscowym leczeniu cellulitu. Przykłada się je na części ciała objęte schorzeniem. Poprawiają ukrwienie skóry i usuwają nadmiar wody z komórek. Okłady te wykonuje się w gabinetach kosmetycznych.
Poprawę krążenia i dotlenienie tkanek stymulują również różnego rodzaju zabiegi wodolecznicze: natryski (pod niedużym ciśnieniem wody), kąpiele w wannach z falami, kąpiele w algach (wspomagają eliminację toksyn), kąpiele z falami i mikrona tryskami, hydromasaże, natryski pod ciśnieniem, natryski koliste, gimnastyka w basenie z woda morską.
Masaż pobudza mięśnie, odpływ limfy, krążenie krwi, przemianę materii, napina tkankę łączną. W leczeniu cellulitu stosuje się masaż ręczny, drenaż limfatyczny oraz masaż przy użyciu specjalnej aparatury i masaż przyrządami do użytku domowego.
Drenaż limfatyczny stymuluje limfę za pomocą ugniatania i pompowania ręcznego (wolno i łagodnie). Limfa krąży wówczas szybciej, usprawniona zostaje również wymiana płynów między tkankami. Zabieg można wykonać za pomocą kremu antycellulitowego.
Masaż przy użyciu specjalnej aparatury obejmuje tzw. „pompę ssącą” oraz mechaniczny drenaż limfatyczny. Pompa ssąca jest połączeniem technik odciągania i masażu. Podciśnienie powoduje odciąganie z tkanek limfy i zanieczyszczeń, skóra jest optymalnie przekrwiona i dotleniona. Masaż ten umożliwia masowanie głębiej położonej tkanki tłuszczowej. Mechaniczny drenaż limfatyczny, „masaż poślizgowy” lub slide- styling- w zabiegu tym wykorzystuje się nacisk, wywierany przez powietrze pod ciśnieniem na kończyny znajdujące się w specjalnych mankietach. Delikatny nacisk powoduje odprowadzenie limfy i produktów przemiany materii. Zabieg trwa około 30 minut.
W masażu przyrządami do użytku domowego niezwykle ważna jest systematyczność. Wykonuje się go przed nałożeniem preparatów antycellulitowych. Przyrządy wyposażone są w różnego rodzaju wypustki, dostosowane do masażu odpowiednich części ciała. Miejsca te masuje się ruchami okrężnymi.
W leczeniu cellulitu można zastosować również aromaterapię, w formie olejków do masażu lub kąpieli. W tym przypadku wykorzystuje się olejek jałowcowy.
Body wrapping (szczelne owijanie ciała) polega na połączeniu aromaterapii z bandażowaniem obciskającym. Przed zabiegiem należy wykonać peeling. Następnie nakłada się specjalny krem z dużą zawartością esencji aromatycznych (by pobudzić przemianę materii). Miejsca objęte cellulitem owija się folią lub bandażem. Nacisk ułatwia odprowadzenie limfy, a wraz z nią produktów przemiany materii oraz toksyn. Przeciwwskazaniem do tego zabiegu jest zapalenie żył i niewydolność nerek. Body wrapping można połączyć również z elektroterapią- przed bandażowaniem stosuje się stymulację elektryczną. Niektóre gabinety oferują metodę głębokiego ogrzewania i body wrapping. Uda, pośladki i brzuch owija się specjalnymi gumowymi bandażami, w których znajdują się przewody ogrzewające ciało do temperatury około 40°. Dzięki ciepłu wzmaga się przemiana materii, wydziela się więcej potu schładzając w ten sposób skórę. Po każdym zabiegu można stwierdzić zmniejszenie obwodu bioder o 2- 3cm. Na koniec zabiegu konieczne jest umycie się pod prysznicem i wmasowanie kremu odżywczego.
W leczeniu cellulitu można wykorzystać również peloidy, takie jak borowina. Zabieg borowinowy polega na rozprowadzeniu na ciele klientki borowinowej papki i zawinięciu w folię. Klientka powinna leżeć około pół godziny w nagrzanej kapsule (temp. około 39° C). Ciepło poprawia krążenie krwi i limfy, przyspiesza metabolizm, ułatwia odtruwanie skóry i całego organizmu. Borowina zawiera wiele cennych składników m. in.- brom, potas, żelazo, mangan, magnez, enzymy, aminokwasy. Dzięki temu wykazuje działanie odmładzające, odchudzające, bakteriobójcze, przeciwzapalne, usuwa wolne rodniki. Zabieg czyni skórę gładką, jędrną i miłą w dotyku.
Osobom uskarżającym się na cellulit warto polecić również korzystanie z sauny. Należy ona do zabiegów ciepłoleczniczych, polega na kąpieli w gorącym powietrzu o nieznacznej wilgotności. W czasie zabiegu dochodzi do zmian w regulacji cieplnej ustroju i wzmożonego wydalania potu. Sauna jest środkiem oczyszczającym i regenerującym ciało. Skóra ulega przekrwieniu i szybciej wydala szkodliwe produkty przemiany materii. Po zabiegu jest gładsza, oczyszczona i lepiej wchłania kosmetyki, które po niej zastosujemy.
Cellulit można również leczyć metodami medycznymi. Zalicza się do nich cellulipolizę. Zabieg polega na wprowadzeniu w miejsca objęte cellulitem cienkich i giętkich igieł, które wsuwa się parami pod skórę w masę tłuszczową. Elektrody podłączone są do generatora prądu. Miejscowe podwyższenie temperatury ciała stymuluje przemianę materii i poprawę krążenia. Zabiegi wykonuje się w seriach po 6- 10 zabiegów.
Stymulacja mięśni za pomocą prądu powoduje, że naprężają się one i rozluźniają. Mięśnie pracują jak przy wykonywaniu ćwiczeń fizycznych, dlatego też tłuszcze zapasowe zostają częściowo zużyte.
Nowością jest zabieg Jonto B. F., w którym wykorzystuje się prądy średniej częstotliwości, czyli prądy interferencyjne. Stosuje się go w celu ujędrnienia zwiotczałych mięśni i poprawy osłabionej tkanki łącznej. Zabiegi wykonuje się w seriach po 6- 15 razy.
W zwalczaniu cellulitu wykorzystuje się również prąd galwaniczny i faradyczny, a pod elektrody aplikuje się bioaktywne żele. Prąd galwaniczny poprawia ukrwienie tkanek i ułatwia przedostawanie się substancji czynnych w głąb organizmu. Prąd faradyczny stymuluje skurcze mięśni, a za ich pośrednictwem ułatwia przepływ krwi i limfy.
Pozytywne efekty daje również akupunktura laserowa w miejscach objętych cellulitem, dzięki której wzmaga się przemiana materii i przepływ limfy.
W leczeniu cellulitu ważne jest, aby zabiegi uzupełniane były odpowiednią dietą i ruchem. Aktywność fizyczna jest powszechnie dostępnym czynnikiem. Spacery, pływanie, bieganie, taniec itp. dają bardzo dobre efekty, porównywalne z tymi stosowanymi w gabinetach- poprawiają elastyczność mięśni, ich ukrwienie, dotlenienie, wzmagają przemianę materii, ułatwiają wydalanie toksyn z organizmu, usprawniają krążenie limfy i spalanie tłuszczu. Nie sposób wymienić wszystkich zalet systematycznej aktywności fizycznej i nie docenić jej znaczenia.
Leczenie cellulitu wymaga wielokierunkowych, systematycznych działań. Istnieje wiele metod i środków, które wspomagają walkę z defektami skóry, jednak aby przyniosły one oczekiwane rezultaty potrzeba dużej dyscypliny i zmiany trybu życia. Zabiegi kosmetyczne i medyczne należy wspomagać odpowiednią dietą, dużą dawką ruchu i pozytywnym podejściem.

To tylko ogólne podejście do tematu z uwzględnieniem niektórych metod.

 
     

Gość

Wysłany: Sro 12 Sty, 2011 09:58   Przeciwwskazania do henny

- stany zapalne oka;
- zapalenia spojówek;
- jęczmień;
- uczulenie na hennę lub wodę utlenioną;
- jaskra;
- stany alergiczne; podrażnienia;
- nosicielstwo HIV;
- przerwanie ciągłości naskórka.
 
     

Gość

Wysłany: Pią 28 Sty, 2011 14:56   

Defekty piersi

- Opadanie
- Przerost ciążowy
- przerost w okresie dojrzeweania
- defekty skorne:
a) rozstepy
b) wlokniaki
c) naczyniaki
d) torbiele

[ Dodano: Pią 28 Sty, 2011 14:59 ]
Toksyna botulinowa

Wykorzystywana jest wdermatologii,okulistyce,neurologi.
Mechanizm jej dzialania przebiega w 3 fazach i polega na hamowaniu wydzielania acetylocholinyw synapsach nerwowo - miesniowych.
Efektem jest przejsciowy parazliz.
Efekt utrzymuje sie ok 6 miesiecy , ale wchlanianie toksyny trwa rok.
Jest to inaczej Botox.
 
     

Gość

Wysłany: Wto 12 Kwi, 2011 08:47   KOLAGEN

KOLAGEN

Czym jest kolagen?

Kolagen stanowi 30% całkowitej masy białka ludzkiego, jest odpowiedzialny za sprężystość, jędrność, właściwe nawilżenie skóry oraz ciągłą odnowę jej komórek.

Kolagen to białko proste, zbudowane wyłącznie z aminokwasów, należące do białek włóknistych, czyli mówiąc ściśle, fibrylarnych skleroprotein.
Zbudowany jest z długich, spiralnych łańcuchów peptydowych, w których występuje 19 aminokwasów. Najważniejsze z nich to: prolina, glicyna, hydroksyprolina i hydroksylizyna, przy czym ostatnie dwa nie występują praktycznie w białkach innych.
Postępujący z wiekiem deficyt kolagenu jest przyczyną m. in. marszczenia się skóry.

Kolagen stanowi substancję wiążącą wszystkie składniki skóry. Jest swego rodzaju "siatką" na której są "zawieszone" poszczególne elementy skóry. Jeśli owa siatka zostanie przerwana - a po 23 roku życia zaczyna jej szybko ubywać - to zaczynają pojawiać się zmarszczki, przebarwienia, skóra wiotczeje.



Ściśle rzecz ujmując, nazwa kolagen określa grupę białek fibrylarnych (włóknistych) występujących powszechnie w organizmie człowieka i organizmach zwierząt.

Oznacza to, że np. u człowieka o wadze 75 kg, 15 kg to białka w tym 7,5 kg to kolagen.


Nazwa:
Słowo kolagen wywodzi się z języka greckiego: cola - klej oraz genno - rodzić.

"Klejorodny" - określenie to oddaje funkcje kolagenu, jest on białkiem, które "klei", "spaja" elementy komórkowe prowadząc do formowania z nich np. tkanek skóry, innych tkanek i narządów.

Tak wyglądają włókna ludzkiego kolagenu pod mikroskopem.
Włókna kolagenowe wbudowane są w elementy narządowe stanowiąc skomplikowane struktury błon zewnątrz i śródnarządowych.

Kolagen jest głównym składnikiem włóknistym skóry, ścięgien, chrząstek, zębów, i naczyń. występuje on w całym ciele człowieka służąc jako substancja spajająca komórki.



Próby stosowanie w kosmetyce i implantologii kolagenu początkowo syntetycznego, a później bydlęcego, przynosiły sukces połowiczny przede wszystkim dlatego, że nie pozyskano dotąd kolagenu biologicznie aktywnego, o budowie łańcuchów aminokwasowych identycznych jak u człowieka.

Kolagen biologicznie aktywny wynaleziono w Polsce!
Epokowe odkrycie naukowców Uniwersytetu Gdańskiego było wielką sensacją lat 90-tych, której praktyczne zastosowanie hamowały trudności z utrzymaniem pełnych wartości pozyskanego ekstraktu w warunkach niechłodniczych.

Unikalną formułę kolagenu naturalnego 5-23 dopracowali dopiero laboranci Inventia Polish Technologies, tworząc pierwszy na świecie kosmetyk na bazie polskiego kolagenu rybiego, wykazujący obiektywne działanie naprawcze naskórka i nie tracący zarazem klucza do swojego sekretu - tzw. potrójnej helisy - w temperaturze pokojowej.


Preparat poddano wnikliwym, wielomiesięcznym testom klinicznym w kilku krajach jednocześnie. Nie uczula, nie podrażnia i nie uzależnia od siebie skóry. Nie powoduje żadnych działań ubocznych.
Właściwości Kolagenu Naturalnego

Kolagen jako zasadniczy składnik tkanki łącznej stanowi 30% całkowitej masy białka ludzkiego i 70 % masy białek skóry, jest on zatem najpotężniejszym białkiem. W największych ilościach występuje on w układzie kostnym, skórze, narządzie wzroku, nerkach, wątrobie, przewodzie pokarmowym. W płynie pozakomórkowym, w którym jesteśmy zanurzeni znajduje się kolagen, który opływa narządy uzupełniając istniejące w nich ubytki strukturalne.

Kolagen zbudowany jest z długich, spiralnych łańcuchów peptydowych, w których występują głównie aminokwasy: glicyna, prolina i hydroksypolina, łańcuchy tworzą superhelisę, nadającą białku kształt przestrzenny.



Kolagen wytwarzany jest w komórkach tkanki łącznej - fibroblastach oraz w chondrocytach tkanki kostnej. W procesie jego biosyntezy uczestniczą hormony płciowe, hormon wzrostu i czynniki wzrostowe, hormony kory nadnerczy i tarczycy.

Kolagen spełnia ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu ustroju. Dzięki swoim właściwościom fizycznym i chemicznym odpowiada między innymi za: podporowo - szkieletową funkcję tkanki kostnej, przenoszenie sił za pomocą ścięgien, mechaniczną ochronę ustroju przez skórę, utrzymanie najwyższej jakości struktury skóry (zapobieganie jej odwadnianiu, utrzymanie jędrności i elastyczności, minimalizacja zmarszczek).


Przez całe życie istnieje obrót kolagenu. Zużyty ulega degradacji, braki są natychmiast uzupełniane. W okresie starzenia procesy degradacji kolagenu zaczynają przeważać nad procesami jego syntezy. Postępujący deficyt kolagenu staje się przyczyną wielu problemów zdrowotnych i zmian skórnych.

Aby przeciwdziałać tym procesom INVENTIA Polish Technologies stworzyła KOLAGEN NATURALNY "Unikalna formuła 5-23", którego efekty działania widoczne są już po kilku dniach stosowania.


Kolagen Naturalny "Unikalna formuła 5-23" jest produktem w 100% naturalnym. Nie zawiera barwników i środków zapachowych. Jest wolny od metali ciężkich i chorób, które dotykają zwierzęta (BSE).

Kolagen Naturalny "Unikalna formuła 5-23" produkowany jest ze skór najszlachetniejszych gatunków ryb nowoczesną technologią, która umożliwia uzyskiwanie go z nienaruszoną strukturą włókien. Jest on bardziej szlachetny niż kolagen ssaków.

Kolagen otrzymany ze skór rybich charakteryzuje się wyjątkową wytrzymałością chemiczną i fizyczną. Jest preparatem aktywnym biologicznie. Dzięki właściwościom transderalnym doskonale wchłania się przez skórę.


Zastosowanie Kolagenu Naturalnego

Kolagen Naturalny "Unikalna formuła 5-23" jest przeznaczony dla każdego rodzaju skóry. Stosować go można również w każdym wieku, a szczególnie po 21 roku życia, kiedy to skóra stopniowo zmniejsza wytwarzanie kolagenu. Polecany jest w przypadku skóry "zmęczonej" i odwodnionej, regeneruje, ujędrnia i opóźnia procesy starzenia się skóry.

Kolagen Naturalny "Unikalna formuła 5-23" można stosować do:
• pielęgnacji skóry, włosów i paznokci,
• regeneracji skóry,
• zabiegów kosmetycznych,
• masaży pielęgnacyjnych ciała,
• masaży rehabilitacyjnych,
• kąpieli
Kolagen Naturalny jest produkowany w trzech stanach finalnego oczyszczenia. Preparat zachowuje tę same właściwości i tę samą budowę łańcuchów aminokwasowych o nienaruszonej strukturze włókien kolagenowych.

[ Dodano: Wto 12 Kwi, 2011 08:49 ]
SUROWCE MINERALNE POZYSKIWANE
Z MORZA MARTWEGO „MORZA ŻYCIA"
-OCZYSZCZAJĄCE I PRZECIWZAPALNE
Czarne Błoto [Black Mud]
jest jest naturalnym połączeniem kaolinu, bentonitu,
magnezu, potasu, wapnia, bromków, skalenia, kwarcu, miedzi i cynku.
Błoto jest bardzosilnym środkiem odkażającym, ściągającym, wysuszającym, antyseptycznym,przeciwzapalnym i przywracającym równowagę mineralną.
Okłady z błota podwyższają temperaturę skóry i pobór tlenu orazpobudzają krążenie krwi. Prowadzi to do lepszej przemiany materii, zmniejsza podrażnienie skóry i spowalnia procesy starzenia. Pobudzenie krwioobiegu prowadzi z kolei do ujędrnienia skóry i cofnięcia się zmian celulitowych.
-dzięki mikroskopijnej wielkości ziaren i swojej wysokiej chłonności czarne błoto Dobrze przenika do porów skóry, nie zatyka ich, a wręcz przeciwnie - oczyszcza z resztek brudu i łoju oraz zwęża. Stosuje się je w przypadkach silnego łojotoku, silnych zmian zapalnych na skórze, egzemy, trądziku różowatego i pospolitego oraz przyłagodnych stadiach łuszczycy.
Dzięki obecności kaolinu i bentonitu adsorbuje nadmiar tłuszczu i usuwa obumarłe komórki z powierzchni skóry.
Jednocześnie podwyższa przepuszczalność skóry, co zapewnia dobre przenikanie minerałów. Prowadzi to do usunięcia napięcia mięśni podskórnych, a zrelaksowane mięśnie to pierwszy krok do ochrony przed powstawaniem zmarszczek.
• Minerały zawarte w błocie pozwalają zachować, nawet w suchym otoczeniu, względnie naturalną wilgotność górnych warstw skóry.
• Tym różnią się od „zwykłych nawilżaczy", które wiążą wilgoć w naskórku, tylko przy odpowiedniej wilgotności powietrza. Działanie nawilżające związków mineralnych opiera się bowiem na zjawisku osmozy.
Maseczki zawierające jony pierwiastków używane są do tzw. "podnoszenia bez skalpela”, pod dużym ciśnieniem osmotycznym jony zawarte w masce wpompowywane są w skórę.
Kationy niektórych metali mają charkter lipofilny i łatwo przenikają przez skórę. Zmusza to skórę do pobrania takiej ilości wody, która przywróciłaby dawne, wyższe stężenie - skóra staje się lepiej nawilżona, oczyszczona, bardziej jędrna i gładsza, a co ważniejsze trudniej traci pobraną i związaną w opisany sposób wodę.

- Okłady z błota na włosy wzmacniają je, usuwają nadmiar tłuszczu i normują gruczołów łojowych.
Wiele firm kosmetycznych wykorzystuje czarne błoto do produkcji oczyszczających maseczek, peelingów, kremów nawilżających i pielęgnacyjnych (zwłaszcza pod oczy do rąk), mleczek, toników, lotionów, żeli pod prysznic oraz szamponów.

STĘŻONE SOLE MINERALNE
pozyskiwane z wody morskiej [Sea Salt] (zwłaszcza z Morza Martwego) używane są do gorących kąpieli, łagodzących stany zapalne skóry oraz leczących wysypki, trądzik, celult.
Sól z Morza Martwego ma unikalny skład, za który odpowiedzialne jest położenie topograficzne tego największego jeziora świata.
Zawiera 50 x więcej bromu i 15 x więcej magnezu niż sól z Oceanu Atlantyckiego, za to niewiele chlorku sodu (zwykłej soli kuchennej).
Okłady z błota i kąpiele w soli pozyskiwanej z „Morza Życia" leczą łuszczycę.
Kuracje sanatoryjne trwają cztery tygodnie i stosuje się do nich 27 % r-r soli, czyli takie ich stężenie, jak w Morzu Martwym. Stężenie soli do kąpieli w domu może wynosić najwyżej 3 %.
Minerały zawarte w solach obniżają ilość bakterii chorobotwórczych na powierzchni skóry, regenerują ją, uśmierzają swędzenie. W czasie kąpieli z dodatkiem soli morskich, łuski zrogowaciałego naskórka są delikatnie złuszczane i poprawia się ukrwienie skóry.
W takim wypadku naskórek z łatwością chłonie magnez (wspomagający przemianę materii) oraz pozostałe makropierwiastki i pierwiastki śladowe (Cl, Ca, K, Na, Fe, Zn, Mn, siarczany i siarczyny, fluorki, związki selenu i bromu).
Po zastosowaniu kuracji solami morskimi skóra staje się lepiej nawilżona, gładsza, bardziej jędrna, lepiej ukrwiona. Oczyszczają się pory skóry, regenerują i aktywizują komórki skóry, odprężają się mięśnie. Poprawia się koloryt skóry, staje się ona odprężona, odświeżona i zrelaksowana. Wygładzeniu ulegają zmiany celulitowe („skórka pomarańczowa").
Kąpiel w solance, której skład jest uboższy od składu wody morskiej (zawiera więcej chlorku sodu, a mniej soli cennych pierwiastków) także przyspiesza przemianę materii, odchudza, relaksuje, ujędrnia.

Borowiny - regenerują i wygładzają naskórek
Maski borowinowe, wodne r-ry torfu leczniczego (efektu rozkładu roślinności bagiennej sprzed 30 tys. lat) stosowane były już w starożytności. Medycy renesansu wychwalali borowinę jako Ouinta Esentia. Do polskich uzdrowisk wprowdzono ją w XIX wieku.

Borowiny są równie cenne jak algi. Detoksykują (!!!) i wspomagają odchudzanie, jak algi* guam, błoto z Morza Czarnego. Dodatkowo, dzięki zawartości fitohormonów, działąją przeciwzmarszczkowo.
Borowina jest najcenniejszą odmianą torfu. torf to kopalna mieszanina obumarłych mchów torfowców, żurawiny, borówki czernicy, turzyc i wrzosu.
Kolejne pokolenia roślin porastających torfowiska, rozkładają się pod wodą, bez dostępupowietrza, dając masę torfową. co roku wartstwa torfu przyrasta (ła) o milimetr (!), tak więc kopalne złoża torfu, mające grubość kilku metrów, musiały powstawać kilka lub nawetkilkadziesiąt tysięcy lat. te najkorzystniejsze dla skóry borowiny pozyskiwane sa z złóż tzw. torfów wysokich, o kwaśnym odczynie (niskim ph), znajdujących się na obszarachczystych ekologicznie pojezierza pomorskiego, mazur, podhala (okolice dunajca), niziny podlaskiej i polesia.
skład chemiczny borowiny
surowa borowina wydobyta z pokładu torfowego zawiera:
89% wilgoci,
10 %. substancji organicznych i około 1 % substancji nieorganicznych
(łagodzący brom, przeciwzapalny cynk, potas regulujący przepływ wody w tkankach,
przeciwuczuleniowy magnez, kojący wapń oraz mangan, który pomaga komórkom skóry wykorzystać witaminy z grupy b).
pod względem terapeutycznym główną rolę grają substancje organiczne o dużym stopniu rozkładu: związki humusowe i bituminowe.










Związki humusowe są produktami rozkładu roślin torfowych (głównie białek i węglowodanów). Należą do nich:
• Kwasy huminowe (cykliczne polikondensaty fenoli i chinonów, silne antyoksydanty, działają bakteriobójczo, ściągająco, przeciwzapalnie, usuwają wolne rodniki, spowodowane promieniowaniem UV, usuwają ze skóry toksyny (np. jony metali ciężkich)
• Kwasy fluwonowe
• Kwasy hymatomelanowe
• Aminokwasy (nawilżające (NMF) i regenerujące)
• Enzymy (wspomagają procesy skórne, zachodzące podczas zabiegu borowinowego)
• Węglowodany (podnoszą odporność tkanek i usuwają toksyny)
• Garbniki (ściągające)
• Pektyny (ustalające pH)

Związki bituminowe powstają w wyniku humifikacji zawartych w roślinach wosków, tłuszczów i żywic. Ich budowa chemiczna zbliżona jest do budowy sterydowych hormonów ludzkich (głównie płciowych).
Fitohormony (torfoestrogeny) pobudzają syntezę kolagenu i znacząco poprawiają kondycje skóry, zwłaszcza starzejącej się skóry twarzy, w której najszybciej zaczyna być odczuwany deficyt hormonów płciowych.

Zastosowanie borowiny
Borowinę w postaci kąpieli, okładów masażu lub wcierań wykorzystuje się w terapii:
• Stanów bólowych i obrzęków po ćwiczeniach fizycznych, stłuczeniach, złamaniach, zwichnięciach, operacjach ortopedycznych,
• Dolegliwościach bólowych pochodzenia reumatycznego i artretycznego,
• Chorób kobiecych
• Schorzeń układu krążenia (w obrębie kończyn).
Borowina ogrzana do temperatury 38-45 stopni C uciska ciało i działa jak masaż. Ze względu na wysokie koszty, zabieg ten zastępuje się ciepłymi okładami i zawijaniem.

Tradycyjna terapia borowinowa zarezerwowana była dawniej wyłącznie- wyspecjalizowanych obiektów sanatoryjnych. Klasyczny zabieg borowinowy powinien| polegać na „kąpieli" w kadzi pełnej gęstego błota
borowinowego, którego sama masa długo trzyma ciepło i powoli oddaje je skórze.

Borowinowe okłady i kąpiele są tak silnym bodźcem dla organizmu, że niektóre osoby mogą zasłabnąć podczas zabiegu.

Poprawiają mikrocyrkulację, rozpulchniają skórę, przyspieszają metabolizm i usuwanie toksyn Ponieważ temperatura okładu borowinowego spada bardzo wolno, procesy odtruwania zachodzą nieprzerwanie, kolejno w coraz głębszych tkankach. Uwolnione z tkanek toksyny wydostają się z potem na powierzchnię skóry i są natychmiast wchłaniane przez borowiny.
Detoksykacja jest sygnałem dla komórek tłuszczowych, pobudzającym spalanie,! tłuszczu. Jeżeli zabiegi borowinowe połączyć z ćwiczeniami i dietą, to efekt odchudzania jest długotrwały.
Wspomniane właściwości oraz wzmocnienie mikrocyrkulacji i przyspieszenie tempa metabolizmu czyni z zabiegów borowinowych znaczący element terapii antycelulitowej.
Borowiny zawierają związki podobne do estrogenów - hormon rujotwórczy typu I follikuliny (hormon kobiecy) oraz fitohormony odpowiadające hormonowi męskiemu i (androsteronowi).
Są całkowicie biokompatybilne. Rozsmarowują się jak masło i w sposób widoczny redukują podskórną tkankę tłuszczową i celulit. Działają stymulująco na procesy odnowy tkankowej, regenerują, wygładzają i uelastyczniają naskórek. Sole borowinowe w nim zawarte działają gojąco, uspokajająco, odprężająco i antyseptycznie.
Odpowiednio rozdrobniona i zhomogenizowana masa borowinowa może być stosowana do maseczek oczyszczających, nawilżających i rewitalizujących; preparatów do pielęgnacji cery trądzikowej i mieszanej, preparatów do kąpiele, kremów do masażu, żeli do fizjoterapii, past do zębów, produktów do pielęgnacji dziąseł, szamponów, toników, preparatów do pielęgnacji stóp,
Dostępne na rynku detalicznym produkty borowinowe Kostka Iwonka, produkowana od ponad stu lat przez santorium w Iwoniczu | Zdroju, może zostać wykorzystana do: maseczki na twarz; ciepły plaster borowinowy z ¬Bochni, do ujędrniania dekoltu, maska Borowina Plus z Buska Zdroju - na zmiany celulitowe, żel Borowina Plus - na skórę podrażnioną. Borowina w Masąue Thermal Purifiant Vichy. bogata w mikroelementy, regeneruje skórę. Preparaty torfowe wykorzystuje także firma IDEA 25. Sztandarową „pozycją borwoinową" pozostają jednak kosmetyki zawierające wyciąg borowinowy profesora Tołpy.

Wyciąg borowinowy jest kondensatem najcenniejszych składników borowiny, oczyszczonym z substancji brudzących, zanieczyszczeń i grzybni.
Zawiera głównie zmineralizowane w niepełnym stopniu substancje organiczne (pochodne cukrów, , aminokwasów, kwasów uronowych, substancji huminowych) oraz sole mineralne (Fe, S, j P, J). Wyciąg borowinowy- zawiera fitoestrogeny i jest naturalnym antyoksydantem, neutralizującym wolne rodniki, a więc ma działanie przeciwstarzeniowe.

Walory kosmetyczne wyciągu torfowego zostały potwierdzone badaniami SELS [Surface Evaluation of the Living Skin]. Preparaty na bazie tego surowca:
• Wygładzają skórę w 78%
• Likwidująją szorstkość w 42%
• Przywracają właściwą homeostazę naskórka w 19%

[ Dodano: Wto 12 Kwi, 2011 08:50 ]
II. RODZAJE CER
1. CERA NORMALNA
 tylko u dzieci,
 niewidoczne są na niej pory,
 nie jest wcale lub jest minimalnie sucha,
 brak wykwitów skórnych,
 powinna być pielęgnowana tylko latem i zimą w sposób zabezpieczający.
2. CERA DOJRZAŁA NORMALNA
 nie ma widocznych, poszerzonych porów,
 nieznacznie sucha,
 czasami występuje obrzęk powiek,
 nie ma nadmiaru wydzieliny łojowej.
3. CERA TŁUSTA
 widoczne poszerzone pory,
 widoczne zaskórniki,
 nadmierne wydzielanie łoju,
 skóra się świeci,
 skóra jest sprężysta,
 nie wolno się opalać.
4. CERA BARDZO TŁUSTA
 bardzo poszerzone pory,
 zaskórniki na całej twarzy,
 nadmierne wydzielanie łoju,
 bardzo dużo wykwitów,
 może przeistoczyć się w cerę trądzikową.
5. CERA TŁUSTA DOJRZAŁA
 widoczne rozszerzone pory,
 zaskórniki z utlenioną keratyną,
 niewielka ilość wykwitów,
 kolor szarobrudny skóry.
6. CERA TŁUSTA Z TRĄDZIKIEM
 podobna do cery bardzo tłustej,
 wykwity występują prawie ciągle,
 obrzęknięta,
 krosty pozostawiają drobne blizny,
 przebarwienia (można zlikwidować → kwas + słońce = plama) lub odbarwienia (nie można ich zlikwidować).
7. CERA SUCHA Z TRĄDZIKIEM
 rzadko występuje,
 ciągle wyskakują wykwity,
 sucha,
 łuszczy się,
 bardzo mało wydzieliny łojowej.
8. PODSTAWOWA CERA SUCHA
 niewidoczne pory,
 tendencja do łuszczenia się,
 odwodniona,
 cienka,
 miejscami silnie przesuszona,
 usta spiechrznięte.
9. CERA SUCHA DOJRZAŁA
 niewidoczne pory,
 czerwieni się,
 łuszczenie,
 popękane usta,
 wrażliwa na czynniki atmosferyczne.
10. CERA BARDZO SUCHA
 ciągłe uczucie suchości,
 zawsze nadwrażliwa,
 ciągłe łuszczenie.
11. STARZEJĄCA SIĘ CERA SUCHA
 niewidoczne pory,
 cienka,
 sucha,
 łuszczy się,
 mogą być rozszerzone naczyńka,
 skłonna do podrażnień.
12. CERA MIESZANA
 sucha – policzki
 tłusta – pasmo T: czoło, nos, broda.
13. CERA WRAŻLIWA
 podatna na alergie,
 przetłuszczająca się,
 reaguje bardzo silnie na emocje i preparaty kosmetyczne,
 nadmierne przesuszanie się,
 obrzęk oczu,
 spękane usta.
14. CERA WRAŻLIWA, SUCHA, PODATNA NA ALERGIE
 reaguje na emocje i kosmetyki,
 wykwity,
 przesuszenie,
 zaczerwienienie,
 podrażnienia,
 spiechrznięte wargi,
 obrzęk oczu,
 wysypka,
 uczucie przesuszenia i ściągnięcia.
15. CERA Z ROZSZERZONYMI NACZYŃKAMI
 ROZSZERZONE NACZYŃKA – to zmiany patologiczne w układzie naczyniowym skóry. Są to trwałe rozszerzenia naczyń włosowatych. Dzielą się na:
 pierwotne (samoistne) – związane z zespołami wrodzonymi,
 wtórne – wynik działania czynników zewnętrznych (wiatr, słońce, mróz, leczenie sterydami).
 Może przerodzić się w cerę trądzikową.
16. CERA Z TRĄDZIKIEM RÓŻOWATYM
 TRĄDZIK RÓŻOWATY RUMIENIOWY
 występują zmiany rumieniowe z przemijającym, większym lub mniejszym, zaczerwienieniem;

 TRĄDZIK RÓŻOWATY GRUDKOWO – KROSTKOWY
 oprócz rumienia i grudek pojawiają się krostki;
 TRĄDZIK RÓŻOWATY GRUDKOWY
 powstają grudki,
 mogą powstawać TELEANGIEKTAZJE – są to rozszerzone naczynia włosowate, widoczne jako obszary prześwitujących delikatnych czerwonych siateczek naczyniowych.
17. CERA Z TRĄDZIKIEM POSPOLITYM (Acne vulgaris)
 częste schorzenie dermatologiczne,
 dotyczy głównie młodzieży w okresie dojrzewania,
 czasem wygasa samoistnie, czasem nawet bez leczenia,
 u niektórych ludzi przeciąga się dłużej, do 30-40 roku życia,
 czynniki usposabiające:
 dysregulacja hormonalna:
• pojawia się w okresie dojrzewania, w zaburzeniach miesiączkowania,
• odgrywa główną rolę w powstawaniu trądziku;
 leczenie zewnętrzne (po tych antybiotykach do roku nie można zachodzić w ciążę):
• roztwory zawierające antybiotyki (np. tetracyklina),
• doustnie: witamina PP, C, B2, kwas witaminy A.
18. CERA ATOPOWA – atopowe zapalenie skóry (AZS)
 przewlekła i nawrotowa choroba,
 typowa lokalizacja zmian:
 zgięcia kolanowe, łokciowe,
 twarz, szyja,
 charakteryzuje się zmianami wypryskowymi,
 na powierzchni skóry jest silny świąd i suchość,
 należy unikać nadmiernego pocenia się i stresu.
19. CERA Z ŁOJOTOKOWYM ZAPALENIEM SKÓRY
 wyprysk łojotokowy,
 zmiany wypryskowe powstają na podłożu łojotokowym,
 charakter zmian: łojotokowo – złuszczająco – wysiękowy,
 zlokalizowane na owłosionej skórze głowy, w okolicach łojotokowych, na twarzy, czole, brwiach,
 leczenie:
 leki odczulające,
 kortykosteroidy,
 leki przeciwdrożdżakowe,
 szampony lecznicze (np. Nizoral),
 pirogronian cynku.
 
     

Ciekawa


Imiê: Ciekawa
Typ szko³y: fajny
Profil szko³y: ciekawy
Do³±czy³: dawno
Posty: 99
Sk±d: daleko

Wysłany:    


Testy teoretyczne CZERWIEC 2014 z rozwi±zaniami s± na stronie - sprawdz swój wynik egzaminu
www.testy.egzaminzawodowy.info

Arkusze praktyczne i przyk³adowe rozwi±zania zadañ s± na stronie
www.egzaminzawodowy.info

 
 

Gość

Wysłany: Czw 24 Maj, 2012 01:01   Kąpiele klasyczne a także naprzemienne

Kąpiele oddziaływują na cały organizm. W pierwszej kolejności kąpiel działa na powierzchnię skóry, później kolejne bodźce są przekazywane dalej. Klasyczna kąpiel trwa około 10 minut. Zabieg wykonuje się w specjalnej wannie zwanej wanną Kneippa. Temp. wody powinna wahać się między 35-40 stop.C.
Zabieg pobudza krążenie i poprawia ukrwienie stóp oraz działa wzmacniająco i odprężająco na cały organizm.
Do kąpieli używamy kory dębu, szałwii o także soli.
Kąpiele naprzemienne w zimnej i ciepłej wodzie, także poprawiają ukrwienie stóp, zapobiegają przeziębieniom. Przeciwwskazaniem są żylaki. Do kąpieli można dodać rozmaryn, rumianek, chaber lub igły świerkowe. Do dwóch wanienek nalewa się wodę – zimna i ciepłą (max. 38 stop.) Kąpiel rozpoczyna się od moczenia stóp w ciepłej wodzie przez około 5 min. Następnie na 10 sek. Zanurzamy je w zimnej wodzie. Kończymy zabieg na zimnej wodzie (obkurczamy naczynia krwionośne).

[ Dodano: Czw 24 Maj, 2012 01:02 ]
Masaż poprawia ukrwienie, rozluźnia zmęczone nogi, relaksuje. Do zabiegu możemy stosować olejki eteryczne lub wyciągi roślinne takie jak: rozmaryn, majeranek, lubczyk, arnika górska lub jałowiec. Do masażu wykorzystujemy podstawowe ruchy, jak w masażu klasycznym.
Przeciwwskazania do masażu stóp:
 stany gorączkowe;
 stany zapalne skóry stóp;
 nadciśnienie;
 uszkodzenia skóry stóp;
 żylaki w stanie czynnym;
 stopa cukrzycowa;
 łamliwość kości;
 wczesne stany pozłamaniowe;
 owrzodzenia;
 niewyrównane wady serca;
 choroby nowotworowe;
 ciąża;
 nadczynność tarczycy.
Zabiegi pielęgnacyjne
W salonie kosmetycznym wykonuje się zabiegi które maja na celu wygładzenia skóry, nawilżenia jej, odżywienia oraz regeneracji.
Przykładowy zabieg:
 Kąpiel w wodzie z dodatkiem suszonych roślin lub soli;
 Peeling ( cel: usuniecie martwego naskórka, wygładzenie) np. z solą morską;
 Masaż klasyczny;
 Nałożenie maski odżywczej, przykrycie folią i założenie skarpetek frotte. Czas aplikacji 20 min.;
 Usuniecie maski, wmasowanie kremu.

Zabiegi pielęgnacyjne
Z użyciem glinki leczniczej – polecane jest w leczeniu wyprysków i ukąszeń owadów. Zabieg wykonuje się przy użyciu glinki zielonej, którą miesza się z ciepłą wodą. Następnie kosmetyk nakładamy na stopę, przykrywamy wilgotnym ręcznikiem i pozostawiamy na około 30-60 min.

Gimnastyka stóp
Gimnastyka jest prosta i może być wykonywana w domu. Podstawowe ćwiczenia to chodzenia na palcach, zginanie i rozciąganie palców, zginanie i rozstawianie palców oraz chwytanie przedmiotów palcami. W ramach profilaktyki poleca się skakanie na skakance, chodzenia na czubkach palców oraz chodzenia naprzemienne na palcach o piętach.

Pedicure kosmetyczny
Wyposażenie stanowiska pracy: fotel z oparciem dla pacjenta, podnóżnik, stołek/ taboret dla osoby wykonującej zabieg, miska do moczenia nóg, lampa, kosz, stoliczek na narzędzia.

Kolejność wykonywanych czynności:
1. Zmycie lakieru;
2. Moczenie stóp w wodzie przez ok. 20 min (sól do moczenia stóp);
3. Obcięcie paznokci, spiłowanie ich na prosto, polerowanie
4. Odsunięcie skórek, wycięcie ich;
5. Usuniecie martwego naskórka z piet za pomocą peelingu do stóp, tarki, omegi, frezarki;
6. Masaż
7. Lakierowanie paznokci.

Pedicure leczniczy
Pedicure leczniczy – obejmuje czynności związane z usunięciem ze stóp modzeli, nagniotków oraz wycięciem fragmentów wrastających paznokci.
Wskazania do zabiegu: zrogowaciały naskórek, modzele i odciski, wrastające paznokcie, niehigieniczny wygląd stopy.
Przeciwwskazania: stany zapalne, drożdżyca i grzybica, świeże blizny, pęknięcia naskórka, brodawki, niegojące się rany, nietypowe zmiany w obrębie płytek paznokciowych.
 
     

Ciekawa 


Imię: Ciekawa
Typ szkoły: fajny
Profil szkoły: ciekawy
Dołączył: dawno
Posty: 99
Skąd: daleko



Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

 Copyright 2008 FORUM EgzaminZawodowy.info
Korzystanie z forum oznacza akceptację Regulaminu i Polityki Prywatności || Kwalifikacje w zawodzie
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group template created by szpak